Het Maken Van De Schilderijen

Om de gigantische borden te maken voor ons schoolproject, hadden we een plaats nodig om dit te doen. En hoe gingen we het doen?


Het maken van Vissers-
bootjes op het strand

« vergroot »
Het grote schilderwerk moest plaatsvinden in een passend atelier. Daarom werd de aula van de KSE leeggeruimd en bekleed met landbouwplastic. Op het podium werden verf, mengpalletten en wateremmers klaargezet en toneelspots werden gericht op de plekken waar de schilderijen vervaardigd zouden worden. Op 10 multiplex-panelen van 3x3 of van 3x4 meter zouden de werken geschilderd worden.

Een verfmeng punt
met Caféterras bij
nacht op de
achtergrond

« vergroot »
Ook werd er een lesbrief en een rooster voor de leerlingen gemaakt waarop men kon zien wanneer men in de wekelijkse tekenlessen in de aula kon komen schilderen en wat men dan moest doen. Er zouden aldus steeds groepen van 15 leerlingen aan een schilderij kunnen werken tijdens lessen van steeds 2x 50 minuten. Was men niet aan de beurt dan werd er tijdens deze lessen in de tekenlokalen gewerkt aan een van de van Gogh tekenopdrachten. Nadat de panelen voorzien waren van een witte grondlaag, werden dia's van de gekozen schilderijen op de panelen geprojecteerd en vervolgens in hoofdlijnen met dikke viltstiften overgetrokken. In de lessen kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing werd vanzelfsprekend uitgebreid verteld over de werken die we zouden gaan uitvergroten, de film over van Gogh's leven "Lust for life" werd vertoond en de hele ploeg ging op excursie naar het van Goghmuseum in Amsterdam om alles nog eens in het echt te zien.

Het maken van Brug te Arles
« vergroot »
Als een groep van 15 leerlingen ging schilderen beschikten ze steeds over de nodige reproducties en kreeg men een briefing van de docent waarin precies verteld werd wat er in die les van hen verwacht werd. Vervolgens ging men aan het werk waarbij het mengen van de juiste kleuren natuurlijk de belangrijkste en lastigste opgave was. Daarbij moest voor elk schilderij een "gemiddelde kleurstelling" gekozen worden omdat de reproduktiekleuren natuurlijk van elkaar verschillen. Eerst werden de grote kleurvlakken opgezet. Als dat gedaan was bekeek men eerst of de algemene indruk goed was voor men verder ging met details. In de twee maanden dat er in de aula geschilderd werd bleek het project grote nieuwswaarde te hebben: Niet alleen uit de regio maar uit heel Nederland en Belgie kwamen journalisten een kijkje nemen.

terug naar de vorige pagina... terug naar de bovenkant van de pagina...